سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

تولید و عرضه تخصصی انواع سنگ تراورتن و انواع سنگ ساختمانی
سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

تولید و عرضه تخصصی انواع سنگ تراورتن و انواع سنگ ساختمانی

شهر سنگ ایران نیم ور

در بخش مرکزی شهرستان محلات و ده کیلومتری مرکز آن، شهری به یادگار از دوران ساسانیان و اشکانیان واقع است به نام «نیمور» که مورخان معتقدند قدمتش به ۲ هزار و ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

شهر نیم ور ، شهری که اگر از آثار تاریخی و قدمت باستانی‌اش بگذریم باز هم حرف‌های زیادی برای زدن دارد، حرف‌هایی از جنس سخت سنگ، آن هم به واسطه کوه‌های سنگی و معادن غنی که در دل خود جای داده است.

شهر نیمور بیشتر از آنکه آوازه میراث فرهنگی و تاریخی‌اش به گوش همگان برسد این شهرت صنعت سنگش است که زبانزد عام و خاص شده، شاید هم بهتر است بگوییم سایه سنگین سنگ بر تمامی مزیت‌های تاریخی این شهر افتاده تا بهانه گردشگران هم دیدن جاذبه‌های سنگی آن باشد، از معادن غنی و پربارش گرفته تا سنگ نوشته‌های تاریخی و حتی میدان سنگی که اگر چه در ظاهر خیلی در نوع خود خاص نیست، اما با وجودش ثروت سنگی این شهر کوچک را به رخ همگان می‌کشد.

نیمور شهریست که مردمانش از سخت‌ترین خلقت خدا یعنی سنگ بهترین انگیزه آدمی برای تحرک و پویایی یعنی پول را می‌سازند، کوه‌های سنگی این منطقه و به خصوص کوه‌های آتشکوه و عباس‌آباد به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد برای اهالی بومی است به طوری که به جرات می‌توان گفت هشتاد درصد مردم این شهر در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ فعالیت می‌کنند.

شهرت سنگ تراورتن نیمور به عنوان بزرگ‌ترین منبع سنگ تزئینی و صادراتی ایران این روزها در آن سوی مرزها نیز شنیده می‌شود معدنی که روزگاری به دست قنبر رحیمی سلطان سنگ ایران کشف شد تا از میدان آزادی تهران تا کربلا و حرم حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) مزین به سنگ‌هایی از این معدن غنی شود.

شهر نیمور شهر معدن است، شهر کوچکی که با استخراج تراورتن سفید و قرمز، فلوئرین، باریت، سرب، مرمر، طلا و ... از معادنی چون عباس‌آباد، آتشکوه، کوه سفید، باقرآباد، فریجان، گل چشمه، گزعنبر، دره بادام، نینه، پرطاووسی، شهاب سنگ، خورهه و موته بخش قابل توجهی از نیاز کشور به مواد معدنی را تأمین می‌کند.

حالا این شهر کوچک اما بزرگ به واسطه نقش مهمی که می‌تواند به واسطه غلبه صنعت سنگش در استان مرکزی و کشور داشته باشد کمی نیازمند توجه مسئولان دولتی است، چرا که نگاهی کوتاه به دست‌های پینه بسته کارگران معدن و دل لرزان سرمایه گذارانی که در تلاش‌اند تا در کنار رقبای بزرگ همسایه نام ایران را در تجارت سنگ دنیا پرآوازه کنند برای مسئولان کافیست تا کمی به خود بیایند و چاره‌ای برای حل مشکلات سخت فعالین این صنعت بیندیشند