سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

تولید و عرضه تخصصی انواع سنگ تراورتن و انواع سنگ ساختمانی
سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

تولید و عرضه تخصصی انواع سنگ تراورتن و انواع سنگ ساختمانی

کاهش هزینه های برق در کارخانه های سنگبری


همه میدانیم ، هزینه های برق بالا رفته است. اما مطلبی که خیلی از ما نمیدانیم این است که ؛ غیر از غر زدن و بحث سیاسی ، کارهای دیگری هم میشود انجام داد.
تا چند دقیقه ی دیگر، چهار روش کاهش هزینه های برق را خواهید آموخت که در صورت اجرایی شدن ، هزینه های برق شما را کاهش میدهد.
به نظر میرسد در مقابل گران شدن برق سه راه داریم :
· میتوانیم دستگاه ها را خاموش کنیم که قطعا هزینه ی برق کاهش میابد.
·با همان روش های قبلی کار کنیم و کاهش سطح سودمان را بپذیریم.
·مصرف انرژی را بهینه کنیم. یعنی مقدار مصرف برق در واحد تولید را کاهش دهیم.
در این مقاله 4 تکنیک برای کاهش مصرف برق در کارخانه های سنگبری پیشنهاد میشود.

1-رش عمودی با کیفیت انجام دهید.

از قله بر مناسب استفاده کنید. هر چقدر ضخامت سنگ های برش خورده دقیق تر باشد، مصرف انرژی در مراحل بعدی به همان نسبت کاهش میابد.
در واقع دستگاه های کالیبر و ساب با توجه به تفاوت ضخامت سنگ ها ، آمپر بیشتری مصرف میکنند. هرچه ضخامت سنگ ها همسان باشد، جریان موردنیاز و به تبع آن هزینه، کاهش میابد.
همچنین کیفیت قله بری میتواند مقدار ضایعات را کاهش دهد که خود عامل بهینه سازی ست.
مثلا فرض کنید قله بر 3 میلیمتر خطا دارد. یعنی برای تولید سنگ ضخامت 17 میلیمتر ، از 17 تا 20 میلیمتر خروجی میدهد. پس به طور میانگین برای هر سنگ تولیدی ، به غیر از ضخامت تیغه برش، 1.5 میلیمتر ضایعات داریم. با کاهش این ضایعات بدون افزایش هزینه ی برق، میتوان هزینه انرژی در واحد تولید را کاهش داد.

2-     سرعت تولید را افزایش دهید.

هزینه های برق قرار است روی قیمت سنگ تولیدی سرشکن شود. پس اگر سرعت تولید افزایش یابد، هزینه ی برق برای واحد محصول کمتر است.
تکنیک اصلی افزایش سرعت تولید، شناسایی گلوگاه ها ست. هر کجای خط که فشار روی آن است و بقیه معطل تولید آن قسمت هستند گلوگاه است.
افزایش سرعت تولید سنگ با دستگاه های یکتاصنعت به راحتی انجام میگردد.
روش دیگر افزایش سرعت تولید ، ریگلاژ خط است. خط تولید بهینه بایستی در همه ی ایستگاه ها متناسب باشد. اگر دستگاهی بیهوده روشن است، یا دائما روشن و خاموش میشود و منتظر دریافت قطعه میماند، خط ریگلاژ نیست. ظرفیت تولید دستگاه ها یا پرسنل در ایستگاه های مختلف هماهنگ نیست.
این یعنی دستگاه روشن است ولی تولید ندارد یا دستگاه زیاد روشن و خاموش میشود و به تناسب آمپر میکشد که در هر دو مورد، برق بیهوده تلف میشود.

3-     از تکنولوژی جدید با دیدگاه مصرف برق کمتر استفاده کنید.

تکنولوژی کاهش مصرف برق ، پس از هدفمند شدن یارانه ها در کشور گسترش یافته است. در این بین دستگاهی به نام سافت استارتر، در صنعت سنگبری کاربرد دارد.
با اضافه کردن سیستم سافت استارتر در مسیر دستگاه ها، هزینه های برق مصرفی کاهش میابد.
دستگاه های استاندارد کاهنده ی مصرف برق بر اساس کاهش مصرف در زمان بی باری دستگاه عمل میکنند. یعنی در شرایطی که مثلا قله بر در حال برش است، هیچ کاهش مصرفی اتفاق نمی افتد. در واقع کاهش مصرف در دو حالت زیر به وقوع می پیوندد.
الف - زمانی که قله بر از برش خارج شده و بدون بار است، مصرف برقش به حدود 30% مقدار قبلی کاهش میابد.
ب - زمانی که دستگاه استارت میخورد، جریان مصرفی 6 برابر جریان نامی ست، که با استفاده از راه انداز نرم، این 6 برابر حذف میشود. در واقع این مزیت دو ارزش دارد، یکی کاهش مصرف و دیگری حذف جریمه اضافه دیماند اداره برق.
 به طور میانگین دو حالت فوق حدود 25% مصرف برق کارخانه است که با صرفه جویی در این دو موقعیت، ارزش خوبی ایجاد میگردد.

4-     روان کاری دستگاه ها کاهش مصرف برق را در پی دارد.

روانکار در قسمت های متحرک دستگاه ، مثل خون در بدن است. جایی کم بیاورد سکته قطعی ست. ضعف روانکاری، موجب استهلاک و اصطلاحا جام کردن قسمت های متحرک میشود، همچنین مصرف برق را هم افزایش میدهد.
دقت کنید، معمولا موتورهای دستگاه ها آنقدر قوی هستند که تاخیر روانکاری را جبران کنند اما این جبران با مصرف بیشتر برق و خرابی در کوتاه مدت انجام میگردد.
همین الان برنامه ی نگهداری و تعمیرات کارخانه را تنظیم کرده و پس از تکمیل، به دیوار اتاق نصب کنید.